Onderwerpen:
Veelgestelde vragen
- Waar kan ik het model in werkelijkheid terugzien?
- Overal in de wereld waar een rivier in de zee uitkomt. Dit model simuleert de zeebodem op de plaats waar het sediment wordt afgezet.
- Waar komt het sediment vandaan?
- Het sediment komt via een rivier uit de bergen. De rivier komt linksboven het model binnen.
- Hoe groot is één blokje in werkelijkheid?
- Dat hangt van de invoer af. De sediment invoer, zeespiegel amplitude en gridX zijn allemaal in dezelfde eenheid. De breedte en hoogte staan los van elkaar. Een goede maat voor de hoogte zou 20cm kunnen zijn en voor de breedte 1 tot 10km. Daar zijn de standaard instellingen op afgestemd.
- Hoe groot is één tijdstap?
- Dat hangt van de invoer af. De standaard instellingen zijn afgestemd op 1000 jaar.
- Wat gebeurt er als de zee vol zit en er eigenlijk nog meer sediment moet worden afgezet?
- Dat sediment wordt door dit model “vergeten”, in werkelijkheid wordt het verderop (rechts buiten het scherm) afgezet.
- Kan ik ook een oudere versie gebruiken?
- Ja dat kan, sommige versies zijn nog steeds beschikbaar. Ga naar Model en klik rechts op een oude versie. Ook staan er een paar nog oudere versies op: www.hendrikprins.nl/pwsoud
- Kan ik de java versie gebruiken?
- Ga naar www.hendrikprins.nl/pws/java voor meer informatie.
Model in het landschap
Waar in het landschap is het model terug te zien?
Originele afbeelding
Sediment wordt vanuit de bergen met de rivier meegevoerd tot in de zee, in de zee wordt het sediment afgezet. Zand dicht bij de kust, klei komt verder. De afstand tot waar klei kan worden afgezet is in het model in te stellen met
Clay distance.
Het model is een weergave van de afzetting van het sediment, in het model komt de rivier van links. Als er veel sediment wordt aangevoerd wordt de zee opgevuld, met als gevolg dat de kust breder wordt en de rivier langer.
Dat is in de bovenstaande afbeelding goed te zien, zand en grind ligt linksboven al boven water en onderin de afbeelding is ook sediment in het water te zien.
De zeespiegel
In het model wordt ook de zeespiegel gesimuleerd, het is geen eb en vloed dat we van het strand kennen, want één beweging duurt enkele tienduizenden jaren. Die bewegingen komen door de
Milanković-parameters. De formules voor de zeespiegel zijn volledig in te stellen.
Als de zeespiegel stijgt komt er meer ruimte om sediment af te zetten. Dan wordt het zand/sediment dus meer aan de linker kant afgezet. Als de zeespiegel daalt kan het zijn dat er sediment boven water komt te liggen, dat sediment wordt weer afgezet samen met de standaard sedimentatie. Als de hoeveelheid af te zetten sediment niet binnen het model past wordt het gewoon "vergeten", in werkelijkheid wordt het verderop (rechts) in de zee afgezet.
Soorten sediment
Hieronder zijn alle soorten materiaal opgesomd. Sommige hebben meerdere kleuren, dat komt door de kleureffecten.
Naam | Kleur | Uitleg |
AIR | |
WATER | | | Sediment wordt afgezet in water, doe hoeveelheid water wordt bepaalt door de zeespiegels en de hoeveel sediment aanvoer. |
SEDIMENT | | | Dit is de algemene vorm van sediment, je zou het ook als zand kunnen beschouwen. |
CLAY | | | |
SHALLOW | | | Sediment (zand en klei) dat de lucht/bovekant van het model raakt wordt omgezet in deze vorm van sediment. In werkelijkheid is het licht geerodeerd en is daardoor te onderscheiden van de andere vormen sediment. |
SUBAERIAL | | | Sediment wordt, net als bij SHALLOW omgezet in deze soort als het de lucht raakt, maar de zeespiegel moet op dat moment aan het dalen zijn. Doordat de zeespiegel aan het dalen is, heeft deze soort nog meer erosie doorstaan dan SHALLOW. |
UNDEFINED_SEDIMENT | | | Deze soort sediment wordt door het model gebruikt om op te vullen. Als er gebruik wordt gemaakt van ongelijke bodemdaling, wordt de langzaamst dalende kant opgevuld met dit sediment. Het sediment op die plaatsen is niet bekend omdat het van voor de start van de simulatie is. |
De simulatie
In het model wordt de zeebodem in tijdsstappen gesimuleerd. Een tijdsstap bestaat uit een aantal onderdelen. Bekijk
deze pdf met tekening en uitleg of onderstaande afbeelding voor meer informatie.
Voorbeelden uit de werkelijkheid
© treehugger.com
© about.com
© wired.com